تندخوانی میتواند به طور موثر به ۴ اصل اساسی تقسیم شود که عبارتند از:
- بدون تلفظ صوتی
- افزایش سرعت خواندن
- گروه بندی کلمات
- مطالعه سطحی
این چهار مفهوم به بررسی توانایی مطالعه شما از تمام زوایا خواهند پرداخت. بنابراین نه تنها مهارتهای جدیدی را یاد میگیرید؛ بلکه خود را از عادتهای بدی که سرعت خواندن شما را محدود میکنند، رها خواهید ساخت.
با استفاده از این رویکرد شما میتوانید میزان کلماتی را که در هر دقیقه میخوانید، افزایش دهید. این مهارتها به شما این امکان را میدهند تا خوانندهی حرفهایتر و کارآمدتری شوید. تا حداکثر نتایج حاصل از زمان و تلاش را در خواندن داشته باشید.
خواندن بدون تلفظ صوتی
اولین استراتژی خواندن، بدون تلفظ صوتی است. تنها زمانی شما قادر به مشاهده سریع و خواندن سریع کلمه هستید که عملاً در ذهنتان تلفظ آن را بگویید و از اجزای آن به صورت صوتی پرهیز کنید.
با این روش میتوانید خود را از سرعت خواندن آهستهای که به آن عادت دارید، آزاد کنید.
این کار بزرگترین چالش است. بنابراین اولین چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که زمان لازم برای تکمیل این مهارت را دارید. تنها زمانی که میتوانید بدون حرف زدن کلمات را بخوانید، میتوانید سرعت خواندن خود را به سطح معنیداری افزایش دهید.
افزایش تعداد کلمات
دومین استراتژی تندخوانی، افزایش تعداد کلماتی است که شما در هر دقیقه میخوانید. به هر حال این روش بسیار شبیه به دوندههای دو سرعتی است که تلاش میکنند زمان را تا جایی که میتوانند، در طول یک مایل کاهش دهند.
برخی ادعا میکنند که قادر به دویدن یک مایل در هشت دقیقه هستند و برخی دیگر ادعا دارند که میتوانند همین مسافت را در شش دقیقه طی کنند. این اندازه گیری دقیق به ازای هر ماه مبنای چگونگی مهارت یک فرد در حال دویدن است.
سرعت مطالعه و دویدن
از این رو به جای دقیقه در هر مایل، مطالعه به صورت کلمات در هر دقیقه اندازه گیری میشود. هرچه کلمات بیشتری را در هر دقیقه بخوانید، مهارت بیشتری در مطالعه خواهید داشت. تنها زمانی که بتوانید بدون صحبت کردن،کلمات را در ذهن خود مطالعه کنید؛ قادر خواهید بود این میزان را به هر روش معنیداری افزایش دهید.
با این حال برخی از تکنیکها به شما این امکان را میدهد که تعداد کلمات را افزایش دهیم و این یک جنبه حیاتی برای هر کسی است که مایل است در تندخوانی مهارت پیدا کند.
استفاده از اشارهگر
استفاده از یک اشارهگر مانند انگشت خود، روشی است که به شما کمک میکند تا در حین خواندن، سرعت خود را حفظ کرده و از درنگ کردن بر روی کلمات یا افکار خاص خودداری کنید.
گروه بندی کلمات
گروه بندی کلمات یکی دیگر از روشهایی است که میتواند در افزایش تعداد واژگان کلی شما که در هر دقیقه مطالعه میکنید، مفید باشد. این روش بر روی خواندن گروهی از کلمات تمرکز دارد نه کلمات فردی.
این روش به تمرکز ذهن بر روی افکار به جای کلمات کمک میکند. این یک ابزار بهینه برای هر کسی است که سعی دارد درک مطالعه و سرعت خواندن خود را افزایش دهد. با متمرکز کردن تمام افکارتان در یک لحظه میتوانید میزان مشغله ذهنی خود را هنگام مطالعه به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
این روشها ممکن است برای همه مناسب نباشد؛ اما اگر قادر به تسلط بر آن باشید، سرعت خواندن شما افزایش مییابد.
مطالعه سطحی
آخرین استراتژی تندخوانی در نظر گرفتن مطالعه سطحی است. مطالعه سطحی به شما این امکان را میدهد تا محتوای یک قطعه نوشتاری را بدون نیاز به گرفتن زمان برای مطالعه کل آن قطعه نوشتاری محاسبه کنید.
این روش چیزی شبیه تابلوهای راهنمایی در یک مرکز خرید است. هنگامی که به یک فروشگاه تازه تاسیس میروید، به سراغ کالاهایی میروید که به شما مربوط هستند. هنگامی که یاد میگیرید به راحتی تابلوهای راهنما را برای یافتن کالاهای مورد نیاز تان بخوانید، قادر خواهید بود در زمان بسیار کم به کالاهای خود دسترسی پیدا کنید و این استراتژی هنگام مطالعه باعث میشود بتوانید اطلاعات مهم در هر متن را در کمترین زمان پیدا کنید.
با عدم تلفظ صوتی شروع کنید
تلفظهای صوتی دشمن مطلق هر کسی است که میخواهد سرعت مطالعه خود را افزایش دهد. از آن جایی که تلفظ صوتی کلمات، سرعت خواندن شما را مثل سرعت حلزون کاهش میدهد هر چه سریعتر به خواندن کلمات در ذهنتان کنید، زودتر به خواننده ماهر تبدیل خواهید شد.
تمرکز اصلی این تمرین بر این است که عادت کنید کلمات را در ذهن خود تلفظ کنید. این تمرین باید برای سه روز انجام شود و هر روز طول مدت تمرین را افزایش دهید. زمان لازم برای بدست آوردن مهارتهای خود را به صورت طبیعی در نظر بگیرید.
پرش به جلو ممکن است هیجان انگیز باشد؛ اما در واقع نتایج شما را در طولانی مدت، زمانبر میکند.
تمرین اول؛ برنامهریزی زمان لازم برای تکمیل کردن تمرین
برای تکمیل این تمرین باید یک ساعت به مدت سه روز وقت بگذارید. اول شما باید یک ساعت خود را به سه دورهی ۱۵ دقیقهای تقسیم کنید. با یک استراحت ۵ دقیقه ای بین آنها. در روز دوم زمان را به دو دوره ۲۵ دقیقه ای با ۱۵ دقیقه استراحت تقسیم کنید. در روز سوم شما یک دوره یک ساعته این تمرین را بدون هیچگونه وقفهای انجام دهید.
تمرین دوم؛ خیره شدن به یک کلمه برای چند دقیقه
فراتر از کلمه را مطالعه کنید و اهمیت آن را در رابطه با موضوع داستان یا مقاله نادیده بگیرید. فقط به همان کلمه نگاه کنید و وانمود کنید که یک مسابقه خیره شدن با کلمه را دارید و با اولین پلک زدن مسابقه را از دست میدهید.
این کار ممکن است در ابتدا مضحک به نظر برسد؛ اما یک نکته بسیار مهم در این روش وجود دارد. پس از مدتی ذهن شما بر روی جنبه دیداری کلمه به جای جنبههای خواندن آن تمرکز خواهد کرد.
این همان چیزی است که شما سعی دارید آن را ایجاد کنید. یک درک غیرصوتی از کلماتی که میخوانید. زمانی که احساس میکنید به اولین کلمه به اندازه کافی نگاه کردهاید، حدود ۳ دقیقه بعد به یک کلمه دیگر بروید. فرایند را برای کلمهی بعدی هم تکرار کنید.
تمرین سوم؛ خواندن آهسته
به هر کلمه به عنوان یک شیء بصری، به جای خواندنی تماشا کنید و به تدریج سرعت مطالعه را بالاتر ببرید تا زمانی که به روند خواندن منظم خود برسید. اگر مجدداً در خواندن کلمات دچار مشکل شدید، همانطور که با سرعت منظم مطالعه میکنید دوباره این فرایند را آغاز کنید.